zaterdag 9 oktober 2010

Schildpad op de motorkap

Steen 
Ik dacht eerst dat er een wat grotere steen op het pad in de Marjal de Pego-Oliva lag, maar toen ik hem ontweek kwam de steen tot leven en zag ik dat het een schildpad was. Ik ben onmiddellijk gestopt om het beestje van het pad te halen en heb hem op de niet te warme motorkap gezet.


Dilemma
Toen hij op de motorkap zat was dat eigenlijk de ideale plek om het diertje te fotograferen en ik liet die kans niet voorbijgaan. Alleen kwam ik voor een dilemma te staan. Volgens mij was het een moerasschildpad want die had ik al eens in Frankrijk gefotografeerd, alleen die zaten in het water en waren donkerder. Stel je voor dat ik hem in het water zette en het een landschildpad was die niet kon zwemmen.

Salomonsoordeel
Ik heb maar een Salomonsoordeel geveld en het beestje op land, ver van auto’s en dicht bij het water gezet. Toen ik thuis kwam en hem opzocht in de natuurgids bleek het inderdaad een Europese moerasschildpad te zijn en blijken landschildpadden wel te baden maar niet te kunnen zwemmen.
Omnivoor
De Europese moerasschildpad (Emys orbicularis) is een omnivoor die zowel dierlijk als plantaardig materiaal eet. De paartijd is in de lente, de eitjes worden afgezet in zelf gegraven holen langs de oever. De schildpad heeft verschillende vijanden en parasieten, maar gaat vooral in aantal en verspreidingsgebied achteruit door toedoen van de mens, zoals het droogleggen van moerassen. De schildpad telt zestien ondersoorten en is in het verleden onder verschillende wetenschappelijk namen beschreven. De ondersoorten verschillen vaak in leefgebied maar zijn moeilijk te onderscheiden.

6 opmerkingen:

  1. wat slim gedaan wout,

    wat aardig van je,

    en wat een speciale vondst

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Wout nu dat is mooi werk van je weer een prachtig dier gered wij fotografen zien alles gek is dat je kijkt met andere ogen ze zeggen tegen mij ook wel eens waar let jij allemaal op ik zeg altijd ik zie alles ha ha

    Fijne avond groetjes Janny

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Wout,

    Een leuke vondst op je motorkap..
    Heel mooi deze schildpad vastgelegd..
    Fraaie omschrijving erbij..

    Groetjes Mariët

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat jij toch allemaal tegenkomt op je pad.. leuk ! Is wel lief van je om het diertje tussen land en water te zetten. Heb vroeger een landschildpad gehad maar nooit geprobeerd om die te laten zwemmen, dus wist niet of die dat eigenlijk kunnen. Leuk logje met mooie foto's !
    Groetje,
    AmaZony

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hah! A much smaller tortoise than mine... I could not put my sulcatas on the hood to get the super reflections... Well done!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...