donderdag 30 mei 2013

Overstekende Wilde Zwijnen

Eerder had ik al gezien dat een Wild zwijn (Sus scrofa) de Lagune de Gallocanta overstak maar toen was het erg droog en stond er nauwelijks water. Nu probeerde een vrouwtje met een aantal jongeren over te steken en dat is veel lastiger want op sommige punten staat er momenteel – door de vele regen dit voorjaar - tot twee meter water in de lagune.


Toen ze mij hoorden – een wild zwijn heeft een matig gezichtsvermogen maar een uitstekend gehoor – draaiden ze onmiddellijk om en zetten het op een lopen naar een plek aan de oever waar ze wat dekking hadden. Nu had ik die wilde zwijnen nog helemaal niet gezien, alleen doordat ze begonnen te rennen werd ik opmerkzaam op ze gemaakt. Ik zat namelijk hemelsbreed nog 865 meter bij ze vandaan toen ze mij opmerkten, voor de curiositeit heb het later in Google maps nagemeten. 


Wilde zwijnen zijn nacht- en schemerdieren, in een rustige leefomgeving – en dat is de lagune in deze tijd van het jaar – zijn ze soms ook overdag actief. Op zoektochten naar voedsel kunnen ze grote afstanden afleggen. Met hun snuit en voorpoten graven ze in de grond en kunnen zo hele percelen bosgrond omwoelen. Bij sommige bosbouwers zijn ze hierom geliefd, omdat ze zo zorgen voor kiembedden voor natuurlijke verjonging van het bos. Landbouwers zijn echter niet zo blij met het omwoelen en vernielen van hun akkers.


Het tempo van de rennende wilde zwijnen ligt hoog, zo hoog dat twee zwijntjes na verloop van tijd bek af zijn en wat achter blijven. Het valt ook niet mee om door het water en de zuigende modder te rennen. 

De eerste keer dat ik rennende wilde zwijnen zag dacht ik dat het een rennende groep honden was. Ze hebben namelijk een snelheid - tot 50 Km/uur - die je niet van ze verwacht . In sommige streken van Spanje kun je dat zien tegen zonsopgang, ze zijn dan in de nacht op de akkers geweest en proberen voordat het helemaal licht wordt hun rustplaats in de bergen te bereiken. Je ziet ze dan in groepjes aan komen rennen, halt maken en weer verder rennen, dit patroon herhaald zich totdat ze zich veilig wanen. Jammer genoeg is het vaak nog te donker om er een foto van te maken. 

12 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Mooie foto's zeker die met de reigers op de achtergrond...

      Verwijderen
  2. Hoi Wout
    wat een geve serie is dit van die zwijnen.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Wout, leuke serie van een niet makkelijk te fotograferen soort. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, en dan dit resultaat vanaf 850 meter. Mooi hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee Aart, de foto’s zijn gemaakt op een afstand van 477 meter. Toen ik ze zag ben ik er snel heen gereden maar dichterbij kon ik niet komen.

      Verwijderen
  5. Jij moet een geweldige set lenzen hebben geloof ik. :-)) Prachtige foto's, geweldige dieren. En naar het schijnt best gevaarlijk, met name als ze kleintjes hebben. Mijn pa was een tijd gids bij boswandelingen in de Ardennen. Hij heeft veel respect voor deze dieren. Groeten!
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kende vroeger een meneer uit Apeldoorn, een boom van een vent en een jager in hart en nieren. Is uit een boom gevallen waarin hij was gevlucht toen een keiler hem achterna zat. Geluk bij een ongeluk, de keiler was al verdwenen toen hij hardhandig de grond raakte. Heeft wel nog een tijd met een nekbandage gelopen i.v.m. een nektrauma.

      Verwijderen
  6. Wonderful photos, fantastic family:) Greetings

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een bijzondere serie Wout en weer wat geleerd, ik had daar helemaal geen Wilde Zwijnen verwacht.
    Mooi dat je ze ondanks de afstand nog zo fraai hebt weten vast te leggen.
    Natuurkieker oby

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hele bijzondere serie van rennende zwijnen in het water. Toch mooi dat je dat mag meemaken en ook nog eens vastleggen.

    gr jowan

    BeantwoordenVerwijderen
  9. dzika natura....., ładne foty.., pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...